OZ svojím hlasovaním na februárovom zasadnutí prelomilo starostovo veto a januárové uznesenie o zmene organizácie komisií tak nadobudlo právoplatnosť.
Starosta môže v zmysle § 13 ods. 6 zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva (ďalej ako „OZ“), a to z dvoch dôvodov:
- ak sa domnieva, že uznesenie odporuje zákonu, alebo
- ak je podľa neho pre obec zjavne nevýhodné.
Čo presne znamenajú termíny „domnievať sa“ a „zjavná nevýhodnosť pre obec“ zákon neupravuje a pripúšťa tak široký (a niekedy žiaľbohu aj účelový) výklad. Nezákonnosť alebo zjavná nevýhodnosť nemusí byť zo strany starostu preukázaná vôbec. Dokonca nemusí ísť ani o skutočnosť založenú na faktoch či pravdivosti.
Dovolíme si citovať z odborného článku, ktorý pojednáva o rozsahu sistačného práva starostu a ktorý bol publikovaný v časopise verejná správa a spoločnosť (Rastislav Král vo svojom príspevku o Pozastavení výkonu uznesenia OZ[1] uvádza) Schopnosť starostu aplikovať svoje oprávnenie a využiť ho vo vzťahu k uzneseniam zastupiteľstva si vyžaduje istú úroveň vnútorných kvalít persóny starostu. Predovšetkým ide o úroveň vzdelania, poznatky, či praktické skúsenosti, ktorými disponuje.
Dôvodom pozastavenia výkonu uznesenia č. 2024/01-18 Obecného zastupiteľstva v Dunajskej Lužnej zo dňa 30.01.2024 zo strany starostu bolo (ako sám uvádza) zjavná nevýhodnosť pre obec spočívajúca v dôsledkoch schváleného uznesenia. Nimi sú – odvolanie členov zrušenej komisie, nedoplnenie nových členov do komisií, pod ktoré prešla agenda zrušenej komisie, zahrávanie sa s dôverou a ochotou členov pôsobiacich v komisiách a v konečnom dôsledku subjektívna predstava starostu o štruktúre, náplni práce a zložení jednotlivých komisií OZ.
Plne rešpektujeme sistačné právo starostu obce ako výkon samosprávy, ktoré môže využívať vo vzťahu k prijatým uzneseniam obecného zastupiteľstva. Zároveň je potrebné uviesť nasledovné fakty:
- Komisie nie sú z právneho hľadiska orgánmi obce, ale poradnými orgánmi obecného zastupiteľstva (nie starostu), ktorých zriaďovanie je vo výlučnej kompetencii OZ. Zákon o obecnom zriadení neupravuje aké komisie má zastupiteľstvo zriadiť, je internou záležitosťou každého OZ či a aké komisie si zriadi. OZ zároveň určuje ich štruktúru, náplň práce a personálne obsadenie.
- Personálne obsadenie komisie je vo výhradnej kompetencii obecného zastupiteľstva. S tým súvisí aj oprávnenie zastupiteľstva počas plynutia funkčného obdobia ním disponovať. Nie je vylúčené, aby obecné zastupiteľstvo kedykoľvek rozhodlo o zrušení komisie, zlúčení komisií alebo o zmene úloh komisie.
- Uznesenie OZ č. 2024/01/18 o zrušení Komisie školstva, mládeže, kultúry a športu a prerozdelenie jej agendy medzi Komisiu sociálnych vecí a zdravotníctva a Komisiu pre digitalizáciu, služby a komunikáciu, ako aj zmeny ich názov boli na druhý deň po jeho prijatí odkomunikované jej členom.
Komisie OZ sú poradné orgány, nemajú rozhodovaciu právomoc voči tretím subjektom a nemôžu zaväzovať ani samotné OZ. Nemajú žiaden vplyv na chod obce a dokonca obec nemá zákonnú povinnosť mať komisie zriadené.
Sme presvedčení, že uznesenie o zrušení Komisie pre školstvo, kultúru, mládež a šport neodporuje zákonu a jej zrušenie nie je pre obec ani zjavne nevýhodné. Pozastavenie výkonu uznesenia vnímame ako účelový výklad zákonného ustanovenia §13 ZoOZ. Pre harmonické a korektné fungovanie obce je nevyhnutné aby si jej jednotlivé orgány svojvoľne nezasahovali do svojich zákonom vymedzených kompetencií a rešpektovali rozhodnutia, ktoré v rámci svojej pôsobnosti prijali.
PhDr. Matúš Baráth, PhD. – nezávislý poslanec OZ
Ing. Peter Gajdošech – nezávislý poslanec OZ
MUDr. Mgr. Miroslava Hercová – nezávislá poslankyňa OZ
Mgr. Branislav Karovič – nezávislý poslanec OZ
Ing. Marián Kučera – nezávislý poslanec OZ
Ing. Katarína Lindvayová – nezávislá poslankyňa OZ
Ing. Martin Mosný – nezávislý poslanec OZ
RNDr. Peter Paľaga – nezávislý poslanec OZ
[1] Verejná správa a spoločnosť 02/2020 – Fakulta verejnej správy | UPJŠ (upjs.sk)