Fungovanie obecného úradu by sa podľa mňa malo zameriavať primárne na občana. U nás v Dunajskej Lužnej mám pocit, že sa obecný úrad dlhé roky nikam neposúva a to je podľa mňa škoda. Keď potrebujem niečo vybaviť, ocitnem sa na úrade fungujúcom presne tak, ako to bolo pred skoro 20 rokmi, keď som vybavoval stavebné povolenie…
Moja predstava efektívnejšieho fungovania obecného úradu v prospech občanov:
- Lepšia komunikácia obce s občanmi. Je potrebné zadefinovať viacero komunikačných kanálov vrátane oficiálnej Facebook stránky a upravenej webovej stránky obce. Taktiež aplikácia pre mobily by si zaslúžila revíziu funkčnosti. Informovanosť ľudí by mala byť silnejšia.
- Doplnenie QR kódov na dokumenty, ktoré obsahujú platobné údaje. Keď občan dostane z úradu oznámenie o platbe za odpady alebo daň z nehnuteľnosti, mal by mať možnosť jednoduchej realizácie platby pomocou QR kódu prostredníctvom svojej bankovej aplikácie.
- Elektronizácia vybraných služieb. Občan by mal mať možnosť vyplniť viaceré žiadosti v online režime a takúto žiadosť poslať na obecný úrad.
- Online platby. Ak to situácia umožňuje, za vybrané služby by mal mať občan možnosť platiť online. Zjednoduší sa tým celý proces a samozrejme aj urýchli vybavenie žiadosti.
- Elektronické objednávanie stránok na presný čas. Táto dnes už takmer automatická záležitosť funguje aj vo viacerých štátnych inštitúciách. Prečo by nemohla aj v Dunajskej Lužnej?
- Portál pre investičné akcie. Obec by mala pravidelne občanov informovať, v akom stave je rozpracovanosť investícií. Automaticky a transparentne.
Na základe svojich skúseností z oblasti informačných technológií by som navrhol spraviť audit fungovania obecného úradu z hľadiska IT bezpečnosti a efektivity. Nasledovné oblasti často nie sú nastavené korektne a preto by som sa na ne zameral:
- Zálohovanie údajov. Všetky údaje, ktoré zamestnanci vytvárajú, by mali byť správne a pravidelne zálohované. Samozrejmosťou je plán zálohovania a obnovy v prípade zlyhania hardvéru.
- Ochrana počítačov a lokálnej siete. V dnešnej dobe častých kybernetických útokov je táto oblasť mimoriadne dôležitá. Nikto z nás si asi nechce predstaviť situáciu, že infraštruktúra obecného úradu by bola napadnutá tak, že úrad niekoľko dní alebo týždňov nebude schopný vykonávať ani základné činnosti.
- Prevádzka systémov v online priestore (využívanie cloudu). Niektoré služby dnes prinášajú aj pre úrady výhody v prípade využívania online riešení. Nie na všetko je potrebné nakupovať nové servery a serverové systémy.
- Digitalizácia obehu dokumentov. Štatistiky jasne hovoria, že spracovanie papierovej žiadosti trvá výrazne dlhšie ako spracovanie rovnakej žiadosti v elektronickej forme. Elektronizácia dokumentácie by priniesla vyššiu efektivitu zamestnancov obecného úradu, samozrejme na obeh dokumentov musia striehnuť procesy. Procesy sa dnes dajú pomerne jednoducho definovať a spravovať aj bez IT špecialistov (tzv. riešenia bez programátorského kódu). Digitalizácia taktiež minimalizuje tlač dokumentov a spotrebu papiera, čo šetrí aj financie a životné prostredie.
Ing. Peter Gajdošech, IT manažér
Nezávislý kandidát na poslanca obecného zastupiteľstva v Dunajskej Lužnej